"EROTOKRITOS AND ARETOUSA"/«Ερωτόκριτος και Αρετούσα» (1981), χαλκός, 3,10m * 3,10m * 1,40m: Ένα γλυπτό του Κρητικού γλύπτη και πλέον ακαδημαϊκού, Γιάννη Παρμακέλη, που κοσμεί τη μικρή πλατεία Βιτσέτζου Κορνάρου, στο κέντρο του Ηρακλείου.
Το έργο «Ερωτόκριτος και Αρετούσα» στήθηκε στην πλατεία Βιτσέντζου Κορνάρου του Ηρακλείου τον Απρίλιο του 1981. Την περίοδο εκείνη ο δήμαρχος της πόλης, Μανόλης Καρέλλης, με τους συνεργάτες του είχαν την ιδέα να διασπείρουν στην πόλη διάφορα γλυπτά με σκοπούς να την ομορφύνουν αλλά και να διατηρήσουν ζωντανές στη μνήμη των κατοίκων
της τις πνευματικές και πολιτιστικές τους καταβολές.
Ο Γιάννης Παρμακέλης, όντας γεννημένος στο Ηράκλειο, ήταν ο πρώτος που κλήθηκε γι’ αυτό το σκοπό. Έτσι ο καλλιτέχνης, εμπνευσμένος από το ποίημα του Κορνάρου «Ερωτόκριτος», το απέδωσε πλαστικά με όλες δραματικές και ταυτόχρονα τρυφερές
εναλλαγές του.
Η γλυπτική σύνθεση του καλλιτέχνη παρουσιάζει τον Ερωτόκριτο έφιππο να πλησιάζει την Αρετούσα κι εκείνη να πηγαίνει προς αυτόν με απλωμένα τα χέρια για να τον υποδεχτεί. Η πρωτοτυπία στη σύνθεση είναι ότι ο Ερωτόκριτος αναπαρίσταται σε δύο κινήσεις στο ίδιο
έργο: από τη μία κάθεται κανονικά πάνω στο άλογο ενώ από την άλλη το σώμα του στρέφεται προς το μέρος της αγαπημένης του. Με παρόμοιο τρόπο έχει αποδοθεί και το άλογο. Το κεφάλι του, η ουρά του και τα πόδια του έχουν αποδοθεί σε περισσότερες από μία κινήσεις.
Το έργο «Ερωτόκριτος και Αρετούσα» είναι μεγάλο. Οι διαστάσεις του είναι 3,10 μ. * 3,10 μ. * 1,40 μ.. Το φόντο του, όμως, δεν είναι καθόλου ιδανικό για την ανάδειξή του. Επίσης, ο περιβάλλων χώρος είναι δυσανάλογα μικρός προς την κλίμακά του. Αυτό, όμως, το φέρνει υποχρεωτικά δίπλα στους περιπατητές της πλατείας, πράγμα που του χαρίζει μία απρόσμενη ζεστασιά.
Η συγκεκριμένη γλυπτική σύνθεση του Παρμακέλη είναι τολμηρή στη σύλληψη και μη υποταγμένη σε μορφολογικές ή εννοιολογικές συμβατικότητες και στήθηκε με πρωτοβουλία ενός δήμου που ξέρει να εκτιμά σωστά τις πνευματικές ανάγκες των κατοίκων του.